”Just nu peakar marknaden”

Möt Pär Erlandsson, vårt senaste tillskott i säljteamet. Pär kliver in som säljchef för vårt telekomsegment, där han ser stor potential.

– Just nu peakar marknaden i Sverige, menar Pär. Bredbandsmålet från regeringen kräver att nästan alla bostäder ansluts med fiber, eller i alla fall nära. Men det tar inte slut när vi går i mål med den satsningen.

Pär är utbildad byggingenjör och har arbetat med fiber sedan 1998, hela tiden med fokus på infrastrukturen. Han ser stora skillnader i hur man hanterar den pågående digitaliseringen, jämfört med den första boomen för cirka 20 år sedan.

– Förr bestämdes det att man skulle lägga bredband, det var framtiden. Men det var planlöst. Alla skulle lägga ner fiber, gräv, gräv, gräv. Men det fanns ingen tydlig tanke. Alla skulle ha, men ingen visste egentligen varför och hur mycket. Det var ett korthus som föll. Nu har marknaden mognat och det görs klart mer strukturerat.

När vi så småningom är ”helt uppkopplade”, som regeringen kallar det, tror han att marknaden skiftar fokus istället för att bromsa in.

– 5G-nät, självkörande bilar, förarlösa bussar och så vidare. Allt behöver någon form av uppkoppling. Kanske i lyktstolpar, trafikljus och så vidare. Och informationen måste ta sig dit på något sätt. I fiber finns en potential som vi knappt förstår.

Pärs intåg hos oss kommer att märkas. Nu ska det bli fart på telekomsidan, som går under varumärket Prysmian.

– Vi kommer att synas betydligt mer. Det är väl steg ett. Man kommer att höra talas om oss, man kommer att få besök. Sen kommer det hända en hel del spännande grejer med sortimentet också. Vi kommer att lagerföra mer datakablar, men även tillbehör som skarvboxar, väggboxar, produkter för terminering av fiberkablar – det vi kallar ”Connectivity”.

– Men det viktigaste, som jag ser det, är att bygga upp ett ömsesidigt förtroende och en relation där vi litar på varandra. En situation där alla inblandade tjänar på att ha varandra.